Mida peaksite luukpärade kohta teadma

LUUKPÄRASID EI MAKSA ALAHINNATA

Autodel on kombeks kasvada – enamik uusi mudeleid on vähemalt paar millimeetrit oma eelkäijatest pikemad või laiemad. Selle üheks põhjuseks on tootjatepoolne vajadus mahutada autodesse rohkem turva- ja mugavusvarustust, ent teisest küljest tulevad nad sedasi vastu ka klientide soovidele, kuna paljud inimesed eelistavad tänapäeval suuremaid sõidukeid. Kuigi need soovid ei pruugi isegi olla tingitud praktilistest kaalutlustest, vaid trendidega kaasas käimisest või lihtsalt soovist suurema autoga sõita, siis teatavasti kujundab vabal turul pakkumist just nõudlus.

Harjumus üha suuremaid sõidukeid valida ei mõjuta ainult autosid, vaid ka turu trende. Enamik tänastest uutest mudelitest on kõrgema põhjaga linnamaasturid. Ostjate sõnul tunduvad need turvalisemad ja suurema auto rooli taga tuntakse end kindlamalt. Samuti saab kõrgemate autodega julgelt ka keerulisematel teedel sõita. Ent tõsi on ka see, et linnamaasturite juhid peavad tihti harjuma ära ka suurema kütusekuluga ja raskustega endale kitsastes kortermajade parklates koha leidmisel.

Ühtlasi on oluline tähele panna, et osad tootjad kutsuvad linnamaasturiteks tavalisi luukpärasid, mis on kaunistatud plastikust kaitsetega ja mille põhjakõrgust on ühe või paari sentimeetri võrra tõstetud. Sellise auto kasuks otsustades tuleks arvestada ka selle sõiduomadustega, kuna reeglina mõjub kõrgem raskuskese stabiilsusele negatiivselt.

Muidugi pööravad kvaliteedile orienteeritud tootjad sellele tähelepanu ning teevad enda poolt kõik, et kogu sõiduki kere oleks korralikult tasakaalustatud ning muutunud kõrgusega kohandatud. Seega võib leida isegi väga dünaamiliselt juhitavaid linnamaastureid, mis on algselt luukpärast “välja kasvanud”.

Tõenäoliselt ongi just luukpärad ühed kõige sagedamini tähelepanuta jäävad autod, kuigi nende baasil ehitatakse tegelikult paljusid populaarseid linnamaastureid. Luukpära on kahe- või neljaukseline taha avaneva pagasiluugiga auto (sarnaselt universaalidele, kuid need on pikemad ja nende tagumine osa on raskemate koormate kandmiseks kohandatud). Luukpära-stiilis autosid võib leida juba 20. sajandi algusaegadest ning esmakordselt mainiti seda terminit Ameerika kirjastuste Merriam-Websteri sõnaraamatutes 1970. aastatel.

Loe lähemalt Jaapani luukpära Mazda2 kohta>>

KOMPAKTMUDEL VÕIB KA RUUMIKAS OLLA

Etteruttavalt võib öelda, et luukpärad on ajalooliselt olnud kõige ihaldatumad autod. Kui vaadata ka läbi aegade enimmüüdud autode edetabeleid, siis leiame sealt enim just luukpärasid. Sellise populaarsuse pälvisid luukpärad tänu oma kompaktsusele ja äärmiselt praktilisele interjöörile. Tänu jagatud pagasi- ja salongiruumile ning paindlikkust pakkuvatele tagaistmetele saab nende pealtnäha väikeste autodega vedada mugavalt ka suuremaid esemeid. Isegi kompaktse Mazda2 luukpära puhul on pagasiruumi mahutavus allaklapitud istmetega 887 liitrit.

Luukpärad pakuvad tänu oma väikesele suurusele ja kergele kaalule ka madalamat kütusekulu, mida saab hübriid- või kerghübriidsüsteemide abil veelgi vähendada. Viimasega varustatud autos salvestab starter-generaator energia, mis tavaliselt pidurdamisel kaduma läheb. Salvestatud energiat kasutatakse auto elektrisüsteemide jaoks, vähendades mootori koormust ja hoides kütusekulu veelgi madalamana. Tänu madalale kaalule ja lühikesele teljevahele paistavad luukpärad silma ka oma äärmiselt terava ja täpse juhitavuse poolest – seda hindavad eriti juhid, kellele meeldib dünaamilisem sõit.

Kuigi tänapäeva luukpärad on suuruselt väikesed, paistab silma nende rikkalik turvasüsteemide valik ja rohke mugavusvarustus. Kümne aasta tagusesse aega vaadates võib olla isegi raske uskuda, et praegused väikeautod suudavad nii palju tänapäevast tehnoloogiat pakkuda. Selle muutuse taga on tootjad, kes ei ole nõus turvalisuse osas kompromisse tegema ja kes kohanduvad ka juhtide kõige kõrgemate nõudmistega – pimenurgaanduri, rajahoidja või automaatse linnapidurduse süsteemi leiab juba pea kõikidest uutest kompaktmudelitest.

Teel tagavad ohutu sõidu dünaamilise stabiilsuskontrolli ja veojõukontrolli süsteemid, mis moodustavad vaid osa tootjate pakutavast turvavarustusest. Väikese luukpäraga sõites ei tule ka mugavuse osas kompromisse teha – näiteks uuele Mazda2-le saab valida püsikiirusehoidja, soojendusega rooli, Apple CarPlay või Android Auto liidesed. Mugavusse ja turvalisusesse panustavad ka äärmiselt võimsad ja stiilsed LED-esituled.

Veel üheks luukpärade tugevuseks on nende stiil. Uute autode turgu vaadates on selgelt näha, et tihti jäävad just luukpärad teiste mudelite seast silma oma väljendusliku disaini ja erksate värvide poolest. Tänu dünaamilistele omadustele ja elegantsele välimusele sobivad need autod suurepäraselt kiire tempoga linnapiirkondadesse. Tihti autot vahetavad inimesed peaksid kindlasti kaaluma, kas neil tõesti läheb vaja linnamaasturit, kui kõik ülesanded täidab ideaalselt ka väiksem, parema juhitavusega ja tihti ka soodsam mudel.