AUTO GARANTII: MIDA TÄHTSAT SA TEADMA PEAKSID?

AUTO GARANTII: MIDA TÄHTSAT SA TEADMA PEAKSID?

Uute autode puhul kindla perioodi jooksul kehtiv garantii tagab võimaluse nautida sõidurõõmu ilma ootamatute kuludeta. Siiski on üllatuste vältimiseks oluline peamiseid garantiitingimused ja nõuded endale selgeks teha.

Täiesti uue auto ostjad ootavad modernset disaini, kõrgemat turvataset ja täiustatud ühenduvustehnoloogiaid, ent paljude tarbijate jaoks on garantii täpselt sama oluline. Garantii kehtivus on küll piiratud, kuid see-eest võrdlemisi pikk – igale uuele Mazdale kehtib 3-aastane või 100 000 km garantii, olenevalt sellest, kumb varem saabub.

Isegi Mazda autod, mida tuntakse oma vastupidavuse poolest, ei ole täiesti rikkevabad. Garantii kõrvaldab ka väikese riski ning seda võib vaadata kui lisakaitset ettevõtte poolt, kes usub oma toodetesse ja võtab nende eest vastutuse.

Garantii katab kõiki sõiduki kriitilisi osi, sealhulgas mootorit ja käigukasti. Juhtumid, kus uus auto vajab remonti, on küll harvad, kuid garantii raames tehakse seda teatud perioodi jooksul tasuta. Esmakordselt garantiilepingut üle vaadates ei pruugi tingimused alati selged tunduda, mistõttu tasub neid mõttega lugeda ja end kõige olulisemate nüanssidega kurssi viia.

 

LOOMULIKULT KULUVAD OSAD

Uue auto garantii ei kehti loomulikult kuluvatele osadele. Need on peamiselt osad, mille vastupidamine sõltub suuresti töötingimustest ja läbisõidust. Enamasti ei vahetata neid osi mitte defektide või halva paigalduse, vaid lihtsalt kulumise tõttu, mille eest tootja ei vastuta. Selliseid kuluvaid osi on auto konstruktsioonis palju ning nende hulka kuuluvad kõik hõõglambid, hammasrihmad, pidurikettad ja -klotsid, filtrid, amortisaatorid ja kojamehed.

Ainsaks erandiks on eelneva juures Mazda 12-kuuline või 20 000 km garantii osade reguleerimisele. Selle perioodi jooksul kontrollitakse ja reguleeritakse tasuta rataste geomeetriat, pingutatakse rihmasid, reguleeritakse kapoti või pagasiruumi luugi sulgemise mehhanisme ning tehakse muid pisitöid.

Aja jooksul hakkavad erinevate kereosade, näiteks uste ja tugipostide vahelised kaugused muutuma. Samuti võivad peale garantiiperioodi tekkida väiksemad lekked ning suuremast august läbi sõites võib ka rataste geomeetria uuesti paigast nihkuda. See kõik oleneb autojuhi käitumisest ja kasutustingimustest, seega aasta möödudes need tööd edasise garantiiteenuse alla ei kuulu.

Mazda juhid ei pea aga muretsema oma sisepõlemismootoriga autode 12-voldiste standardakude pärast, kuna tootja pakub ka neile sama garantiid nagu teistele olulisematele komponentidele.

 

GARANTII VÄRVILE, MITTE ILULE

Kõige sagedamini tekitab erinevate tootjate ja klientide vahel arusaamatusi auto kere. Mazda annab kerevärvile 3-aastase garantii olenemata läbisõidust ehk kõik selle aja jooksul tekkinud defektid kõrvaldatakse ametlikus Mazda teeninduskeskuses või partneri töökojas. Garantiitööde puhul eristatakse siiski selgelt tootmisest tingitud defekte ja keskkonnamõjudest tulenevaid vigu ning tasub teada, et garantii ei kata happevihmadest, kerele sattunud kemikaalidest, puuvaigust, sooladest ja mistahes looduslikest elementidest tingitud muutusi.

Loomulikult väheneb kerevärvi intensiivsus ka juhul, kui auto jäetakse pikaks ajaks päikese kätte. Garantii alla ei kuulu värvi loomulik pleekimine ja väiksemad, pika aja jooksul kivide ning tahkete osakeste poolt tekitatud kahjustused.

 

HOOLDUSTINGIMUSED

Sõltumata auto tüübist ja garantiiajast on kõigi tootjate üheks olulisemaks tingimuseks regulaarne hooldus volitatud teeninduskeskuses. Hooldustingimused on täpsemalt kirjas kasutusjuhendis, ent neist olulisim on järgida tootjate poolt määratud intervalle. Osadel juhtudel on kohustuslike hoolduste vahelistel läbisõitudel ka väike veapiir, kuid isegi kõige vastutulevamatel tootjatel on oma piirid. Veapiiri ületamist saab vältida, kui eelregistreerida hooldusele veebi teel.

Ametlikus Mazda teeninduses käies võivad kliendid teenuse kvaliteedis kindlad olla, kuna hoolduseks või remondiks kasutatakse ainult originaalosi. Tasub ka teada, et garantii ei kehti remondile ega hooldusele, mida pole läbi viinud tootja poolt volitatud partner. Jaapani autod ei ole selles osas erilised – see punkt on eranditult iga tootja garantiilepingu tingimustes.

Muuhulgas kehtib garantii kõikidele lisadele, mis tehases või enne auto kliendile üleandmist paigaldati. Võimalik on paigaldada ka lisasid, mida ametlikes esindustes või tootja veebipoes ei müüda, kuid sellisel juhul peab toode olema sertifitseeritud. Kui kahtled, kas valitud toode vastab garantiitingimustele, on alati enne ostmist parem Mazda esindajatega konsulteerida.

 

KASUTUSREEGLITE RIKKUMINE

Garantii säilimiseks on oluline silmas pidada maksimaalse lubatud massi nõuet, mis ei kehti ainult tarbesõidukitele, vaid ka sõiduautodele. Samuti ei kehti garantii autode puhul, mida on kahjustatud vastutustundetu sõitmise käigus, näiteks maastikul kihutades, võistlustel osaledes või kasutades autot teede puhastamiseks.

Üks võimalus autot kahjustada ja samal ajal garantiitingimustega vastuollu minna on vale või ebakvaliteetse kütuse tankimine. Samuti on keelatud kasutada muid õlisid, kui sõiduki kasutusjuhendis ette nähtud. Muuhulgas on täiesti keelatud ka läbisõidu korrigeerimine.

Hea näide sellest, mida oma autoga kindlasti teha ei tohiks, on auto võimsuse suurendamine mootori juhtseadme ümberprogrammeerimise abil. Autojuhtide seas kutsutakse seda populaarset protseduuri kui “remaping” või “re-flashing”, eesti keeles ka “chip-tuuninguks”. Seda loetakse alati tõsiseks garantiitingimuste rikkumiseks, välja arvatud harvadel juhtudel, kui tootja ise sellist teenust pakub. Kõikidel teistel juhtudel tuleb tuunitud mootori edasised remondid kliendil endal kinni maksta. Tasub meeles pidada, et sellist tarkvara modifikatsiooni on väga lihtne tuvastada – diagnostikaarvuti ühendamisel on kõik kohe näha.