ELEKTRIAUTO KUI ALTERNATIIV DIISEL- JA BENSIINIAUTODELE

ELEKTRIAUTO KUI ALTERNATIIV DIISEL- JA BENSIINIAUTODELE

Elektriauto on väga huvitav alternatiiv tänapäevastele diisel- ja bensiiniautodele. Sõit elektriga on täielikult keskkonnasõbralik, sõiduk on odav ülal pidada ja töötab peaaegu tõrgeteta. Tänu madalatele ülalpidamis- ja teeninduskuludele on selline sõiduk suurepärane tööriist ärikliendile.

Elektriautod ja elektrimobiilsus tervikuna on terves autotööstuse ajaloos kõige olulisem samm. Elektri jõul liikumine teeb lõpu tänapäevaste autode kõige suurematele puudustele: süsihappegaasi ja heitgaaside õhku paiskamisele, kõrgetele hoolduskuludele, mis käivad kaasas tänapäevaste keeruliste mootorite ja nende kallite lisadega. Elektrimobiilsus toob kaasa mitmeid uusi võimalusi, mis teevad autod kasutajasõbralikumaks.

 

KUIDAS ON ELEKTRIAUTO EHITATUD?

Elektriautodel on samasugune kere nagu sisepõlemismootoriga autodel. Nende põhjadetailid on siiski tehtud veidi erinevalt. Erinevused tulenevad peamiselt vajadusest luuda võimalus paigutada raskeid liitiumioonakusid õigesse kohta. Visuaalsed erinevused elektriauto ja sisepõlemismootoriga auto vahel on järgmised: puuduvad iluvõre, õhuvõtuavad ja pamper. Auto tagaosas pole väljalaskesüsteemi otsi. Sõltuvalt ehitusest kasutatakse edasi liikumiseks suure võimusega elektril töötavat sünkroon- või asünkroonmootorit, mille toiteks on kõrge pingega (360 V) vool. Mootoril on väga lihtne ehitus, see koosneb mitmetest komponentidest, kuid liigub vaid rootor. Lihtne ehitus suurendab töökindlust. Elektrimootor on ühendatud süsteemi koos inverteriga. Inverter on elektriseade, mis muudab alalisvoolu akust vahelduvvooluks ja võib reguleerida selle sagedust, juhtimaks mootorile antavat pöördemomenti. Mõnedes autodes kasutatakse ajami jahutamiseks õhku või jahutusvedelikku. Elektriajam ise on väike, nii et seda võib võrrelda korvpalliga. Kas selline väike ajam suudab tagada autole piisava võimsuse ja dünaamika?

Vaatame näidet. Mazda esimene elektriauto Mazda MX-30 kasutab 145 hj e-SKYACTIV elektrimootorit. Suur võimsus annab hea dünaamika. Vedu kontrollib elektrooniline süsteem, mis juhib elektriseadmete tööd. Võimas Mazda MX-30 kulutab kõigest 9,7 sekundit, et kiirendada nullist sajani. Ajam on väike ja seetõttu saab selle paigaldada vedava telje – esi- või tagatelje – lähedusse. Elektriauto ei vaja käigukasti, mis lihtsustab paigutust veelgi. Käigukasti asemel kasutatakse ühekäigulist reduktor-käigukasti.

Elektriautos võtavad palju ruumi liitiumioonakud, mis võivad kaaluda 200-300 kg. Mida suurem on akupakk, seda pikem on sõiduulatus. See on väga oluline. Elektriline Mazda MX-30 pardal on liitiumioonaku mahutavusega 35,5 kWh. Akud on rasked, aga need on väikesed. Sellest tulenevalt on need mahutatud otse sõitjateruumi alla. Selle tulemusena ei võta akud sõitjate ja pagasi arvelt ruumi, samal ajal mõjudes väga positiivselt auto raskuskeskmele. Liitiumioonakusid jahutab ja soojendab jahutusvedelik. See kõik aitab kaasa säilitamaks parimat sooritusvõimet suurte temperatuurikõikumiste tingimustes nii suvel kui ka talvel.

Milliseid erinevusi leidub veel elektriauto ja sisepõlemismootoriga auto vahel? Elektriautol on vaid kaks pedaali – piduri- ja gaasipedaal. See sõidab nagu automaatkäigukastiga auto. Sõidusuuna muutmiseks – edasi või tagasi – kasutatakse nuppu või hooba. Armatuurlaual pole tahhomeetrit, selle asemel on aku täituvuse indikaator. See näitab, kui palju te veel sõita saate. Pole ka tankimisluuki. Sobival kohal, näiteks auto esiosas, on luuk, mida avades leiab laadimispistiku. Lisaks on elektriauto sama hästi varustatud kui milline iganes tänapäevane auto. Elektriline Mazda MX-30 võib hoobelda eriti rikkaliku varustusega, eriti mis puudutab ohutust (i-ACTIVSENSE pakett), multimeediat (GPS naviseade, tuuleklaasinäidik, pardakompuuter, helisüsteem) ja mugavust (konditsioneer, soojendus). Elektriajami väikesed mõõtmed lubavad auto sõitjateruumi hästi kavandada, andes reisijatele rohkem ruumi. Seetõttu on Mazda MX-30 nii ebatavaline küljejoon koos originaalse „Freestyle“ uksega, mis annab mugava ligipääsu ruumikale interjöörile. Väga pikk telgede vahe (2655 mm) annab autojuhi ja kaasreisijate käsutusse palju ruumi. Elektriautodel on all ökorehvid, millel on madal veeretakistus vähendamaks energiakulu.

 

HEITGAASID – ELEKTRIAUTO DIISEL- JA BENSIINIAUTO VASTU

On fakt, et planeet soojeneb liigse süsihappegaasi tõttu. Samuti on fakt, et linnade suur õhusaaste, mis aitab kaasa sudu tekkele, põhjustab ka paljusid haigusi. Sisepõlemismootorite poolt õhku paisatud heitgaasid on silindrites toimuvate keemiliste protsesside tulemus. Kütuse ja õhu segu ei põle kunagi täielikult lõpuni. Selle tulemusena sisaldavad heitgaasid süsivesinikke ja selle derivaate, aga ka süsinikoksiidi, vääveloksiidi ja tahma (eriti diiselmootorite puhul). Heitgaasides sisaldub pikk rida komponente, mis on kahjulikud inimese tervisele. Nagu näiteks lämmastikoksiidid, vääveloksiidid, plii, tahm, suits, tuhk, metaan, ammoniaak ja raskemetallid.

Samas elektriauto saasteained õhku ei paiska. Isegi selle piduriketastelt eralduv kogus tolmu on väiksem kui sisepõlemismootoriga autode puhul, sest elektriautod kasutavad regeneratiivset pidurdust. Pidurdusenergia nii öelda korjatakse kokku ja kasutatakse akude laadimiseks. Enamik maailma riike investeerivad rohelisse energiasse, mida saadakse taastuvallikatest. Tänu sellele saab umbes tosina aasta pärast elektriautosid laadida taastuvenergiaga. Elektriauto ostmine ei tähenda üksnes iseenda mugavusele mõtlemist ja madalaid ülalpidamiskulusid. See on ka investeering üldisesse heaolusse ja looduskeskkonda.

 

HOOLDUS JA REMONT – ELEKTRIAUTO DIISEL- JA BENSIINIAUTO VASTU

Diisel- ja bensiiniautod vajavad regulaarset ja kallist hooldust. Tuleb vahetada õli (pannakse uus mootoriõli ja vahetatakse õlifilter), õhufilter, kütusefilter ja hammasrihm koos kaasnevate komponentidega. Kallid osad vajavad erilist tähelepanu, nagu diisli tahkete osakeste filter (DPF ja GPF), pihustid, turbokompressor ja heitgaaside tagasivoolu klapp. Teatud aja möödudes tuleb need uute vastu vahetada. Elektriauto hooldus pole kallis. Mida elektriauto juht peab meeles pidama? Et lisada tuleb klaasipesuvedelikku, lasta hooldada kliimaseadet (koos salongi õhufiltri vahetusega), vahetada kojamehi, pidurvedelikku, rehve ja kontrollida roolisüsteemi – nagu ka teistel autodel. Elektriauto puhul pole vaja spetsiaalset kallist vedrustust. Elektrilisel Mazda MX-30 on lihtne, järeleproovitud ja väga vastupidav süsteem, kus ees on vedru ja amortisaator ja taga väändetala. See omakorda tähendab ka madalaid hoolduskulusid.

 

ÜLALPIDAMISKULUD – ELEKTRIAUTO DIISEL- JA BENSIINIAUTO VASTU

Elektriauto Mazda MX-30 kulutab keskmiselt 19 kWh energiat 100 km kohta. Kiirlaadijaga kodus laadimine võtab keskmiselt 3-4 tundi. Autot saab laadida ka tavalisest 230 V pistikust, see võtab aega mitu tundi. Kasutades Mazda laadimisel alalisvoolu (40 kW) laadijat, laete 30–40 minuti jooksul 80% läbisõiduulatust. Kuid ka siin võib kokku hoida. Leidub kohti, kus autot saab tasuta laadida. Laadijate operaatorid pakuvad ka kliendikaarte, mille abil on võimalik palju raha kokku hoida.

Elektriautol on palju plusse. See pakub suurt sõidurõõmu, seda on lihtne kasutada ja teie käsutuses on terve rida tänapäevaseid tehnoloogilisi lahendusi. Elektriautol on väga madalad ülalpidamiskulud, seetõttu on neid väga soovitatav kasutada ettevõtluses. Elektriautot ostes annate oma panuse planeedi ja looduskeskkonna hoidmisse. See on ka võimlaus olla autorevolutsiooni esirinnas.

Mazda esimene elektriauto Mazda MX-30 on üks põnevamaid elektriautosid turul. Originaalne ja moekas väliskuju, eeskujulik varustus, mugavus ja väga kõrgel tasemel ohutus räägivad kõik selle kasuks, et seda autot paremini tundma õppida.

 

Siin on mõned Mazda artiklid, mida soovitame inspiratsiooni saamiseks lugeda:

- Kuidas elektriauto töötab?
- Elektriauto omamise eelised
- Parim pereauto - millist autot osta? Mida tähele panna?
- Kerghübriid on kõige mugavam hübriidauto

MAZDA MX-30

Saatke hinnakiri ja brošüür mugavalt oma e-posti aadressile